Joehoe! Je bent er. Maar weten je potentiële klanten dat ook?

|

Saskia Maaskant

Het belang van SEO webteksten schrijven voor jouw vindbaarheid

‘Joe, hier ben ik!’
(Ben jij daar?)

‘Joe, ben ik weer!’
(Ben jij daar nog?)

SEO webteksten schrijven

Dit gebeurt elke keer als mijn jongste, Olli en ik richting de apotheek lopen. Zij loopt met Olli bovenlangs het verhoogde pad. Ik beneden, langs de muur.

En Olli? Olli springt.

Met z’n koppie omhoog. Soms zelfs met z’n voorpoten tegen de muur. Blij bekje. Tong naar buiten. Oren flapperend van enthousiasme.

‘Joehoe!’

Mijn dochter moet lachen. Ze rent mee, maar telkens als hij springt moet ze stoppen. En weer lachen. Want ja. Daar is hij weer.

En ik? Ik ben er de hele tijd.

Hij is zo nu en dan – heel even – in beeld.

Zichtbaarheid versus vindbaarheid: hoe zit dat?

Deze scène uit mijn dagelijkse leven is eigenlijk precies het verschil tussen keigoeie webteksten en LinkedIn-posts. Als je SEO-webteksten of blogs schrijft, dan zijn die er. Altijd. Zichtbaar. Voor wie zoekt.

LinkedIn-posts zijn wat meer Olli-stijl. Springen. Blij roepen. Heel even in beeld zijn.

Ik zal niet zeggen dat Olli geen geweldige impact maakt. Maar met onweerstaanbaar lekkere webteksten en blogs ben je er altijd.

Ik houd van LinkedIn. Echt. Ik blaf er vrolijk rond, deel verhalen, laat mezelf zien. Maar als ik even niets post, ben ik uit beeld. Tot ik weer spring: ‘Joehoe! Hier ben ik weer!’ Als je SEO-webteksten of blogs schrijft, dan zijn die er. Altijd. Zichtbaar. Voor wie zoekt.

LinkedIn = joehoe!

Ik houd van LinkedIn. Echt. Ik blaf er vrolijk rond, deel verhalen, laat mezelf zien. Maar als ik even niets post, ben ik uit beeld. Tot ik weer spring: ‘Joehoe! Hier ben ik weer!’

SEO webteksten schrijven = gevonden worden op het juiste moment

Dat is dus het verschil. LinkedIn is ‘hé, hallo!’ — je roept, in de hoop dat iemand luistert. Dat iemand reageert.

Je website is er gewoon. Altijd. En als je teksten SEO-vriendelijk zijn en onweerstaanbaar lekker, dan doet-ie z’n werk.

SEO webteksten schrijven

Dan krijg je berichtjes zoals:

‘Ik ben nog een beetje aan het onderzoeken of ik mijn teksten wil laten schrijven en kwam (niet geheel toevallig) op jouw website uit.’

Ja, dat is wat SEO doet. Niet roepen, maar gevonden worden.

‘Mijn eigen website is net zo goed als af, maar over sommige teksten ben ik niet helemaal tevreden. Vooral vraag ik me af of ze wel écht SEO-vriendelijk zijn. Ik denk dat er zeker meer uit te halen valt. Op dit moment krijg ik af en toe aanvragen via Google, maar de meeste komen nog via Instagram waar ik adverteer. Nou, kort verhaal samengevat. Misschien kan jij mij helpen?!’

Wat er vaak misgaat

Klinkt allemaal mooi en veel ondernemers willen wel iets doen met hun teksten, maar…

Maar! 

Je doet je werk, je doet je huishouden, je doet je boodschappen, je speelt voor taxi voor alle sporten van je kinderen, je laat je hond vier keer op een dag uit (want dan willen de kinderen opeens geen hond meer).

En die webteksten en blogs, daar komt het dus niet van.

Geen tijd voor, geen puf voor. Want als je dan eindelijk even zit, dan ben je leeg. Of juist vol. In ieder geval ben je niet in blog-modus en dan blijft dat tabblad ‘Website bijwerken’ maar openstaan.

Dagen. Weken. Maanden.

Totdat het schuurt, of knaagt. Of je gewoon geld begint te kosten.

SEO blogs schrijven

Maar wat werkt dan wél? SEO blogs schrijven

Maar wat werkt dan wél? SEO webteksten schrijven. SEO blogs schrijven. Teksten die precies dát zeggen waar je potentiële klant naar zoekt.

Het fijne van SEO blogs en teksten is dat ze 24/7 voor je werken. Zelfs als jij op vakantie bent, als je slaapt, of als je druk bezig bent met andere aspecten van je bedrijf. Terwijl jij je hond uitlaat, belanden potentiële klanten op je website omdat ze precies zochten naar wat jij te bieden hebt. Een goed geschreven SEO tekst is eigenlijk als een medewerker die nooit vrij neemt, nooit moe wordt en altijd precies weet wat je potentiële klant wil horen. Een investering die blijft renderen, lang nadat je het werk hebt gedaan.

En dan krijg je dus, net als ik, contactformulieren die uit zichzelf binnenkomen.

Niet omdat jij schreeuwt. Maar omdat jij er bent. Op de juiste plek. Met de juiste woorden.

Je hoeft echt niet te schreeuwen, maar je moet er wél zijn.

Altijd. Vindbaar. Onweerstaanbaar lekker.

Ben jij er al – zichtbaar, vindbaar en onweerstaanbaar?

Of spring je, net als Olli, nog vrolijk rond, in de hoop dat iemand je ziet?

Wil je minder blaffen en meer gevonden worden? Bekijk mijn blogmenu’s of tekstmenu’s. Dan duik ik de schrijfkeuken in — voor jou.

“Ik vond Saskia’s teksten zo leuk dat er weinig aangepast moest worden. En dan zijn ze nog SEO ook! We krijgen sinds de nieuwe teksten online staan steeds meer bestellingen van nieuwe klanten – dat bewijst wel dat we beter worden gevonden.”

Annete @ Munt&ZO

Maaskant schrijft

Een tekstschrijver voor je website

Ik ben Saskia Maaskant, copywriter en SEO-specialist sinds 2011. In de afgelopen jaren hielp ik ondernemers aan betere vindbaarheid, meer klanten en teksten die bij ze passen. Ik gaf ze inhoud met richting. En resultaat.

Wil jij meer klanten zonder gedoe?

Ik duik graag mijn schrijfkeuken in voor je. Mijn onweerstaanbaar lekkere webteksten en blogs maken jouw klanten ronduit hongerig.

Kom gerust even voorproeven bij me.

(Ik plan meestal vier tot zes weken vooruit in mijn schrijfkeuken.)


Ontdek meer van Maaskant Schrijft

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Plaats een reactie