‘Wat zijn SEO-teksten? – Of is dat een domme vraag?’ vraagt ze.
‘Nee, hoor. Helemaal niet,’ zeg ik.
‘Ik hoor zó vaak: “Een website is een noodzakelijk kwaad. Je moet er één hebben. Maar nieuwe klanten levert hij niet op,”’ zegt ze. ‘Heeft dat iets te maken met SEO-teksten?’
‘Ja,’ antwoord ik. ‘Maar SEO is niet zaligmakend.’
Mijn klant doet zelf niks met teksten, marketing of websites. Maar ze stelt mij – terecht – kritische vragen.
SEO werkt
Wat betekent SEO?
Hoe werkt het?
Wat zijn SEO-teksten dan precies?
Hoe schrijf je SEO-teksten?
Maar wat betekent SEO nou echt?
SEO is niet zaligmakend
Wat jij wilt = conversie
SEO werkt
SEO wordt gepresenteerd als de ultieme oplossing om klanten te trekken. Ga naar oom Google en hij trekt zo een blikje SEO-specialisten open. Dat is niet voor niets. SEO werkt. SEO is de moeite waard. Maar wat is het?
Wat betekent SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat betekent zoekmachineoptimalisatie. Oftewel: hoe verbeter je jouw website waardoor je hogere posities krijgt in Google.
Beter vindbaar zijn in Google willen we allemaal. Zeker als je ondernemer bent, want jij wilt graag verkopen. Het is dan wel zo handig dat mensen die jouw producten of diensten nodig hebben jouw website kunnen vinden.
Hoe werkt het?
Teksten zijn vaak het eerste waar je aan denkt bij SEO. Maar dat is niet altijd voldoende: je website moet zijn geoptimaliseerd voor Google. Er spelen ontelbaar veel zaken mee als het gaat over zoekmachineoptimalisatie. Eigenlijk weet niemand exact hoe het werkt.
Als je aan de slag wilt gaan met SEO op je website, houd dan de drie belangrijkste pijlers goed in de gaten:
- Design (techniek van je website)
- Content (teksten, afbeeldingen, foto’s, blogs, video’s, downloads, webshopproducten, podcasts)
- Linkbuilding (relevante links van en naar jouw webpagina’s)
Wat zijn SEO-teksten dan precies?
‘Wat zijn SEO-teksten?’ is absoluut geen domme vraag. Zelfs niet nu je weet wat SEO betekent en dat teksten onderdeel zijn van zoekmachineoptimalisatie op jouw website. Een SEO-tekst is geen eenvoudige meetkunde. Het is geen ‘vlak ding’. Een tekst is pas SEO als je de juiste dingen vooraf én achteraf hebt gedaan. Zonder goed vooronderzoek wordt je tekst niet SEO. En plaats je de tekst niet SEO met behulp van de techniek van je website, dan doet hij alsnog niets in de zoekmachines.
“Plaats je de tekst niet SEO met behulp van de techniek van je website, dan doet hij alsnog niets in de zoekmachines”
– Saskia Maaskant
Hoe schrijf je SEO-teksten?
In theorie is een tekst SEO als je de regels volgt. Maar het zijn er wel veel. Ik geef je een ingekorte versie van de basisregels.
Doe een keyword-onderzoek (zoekwoordenonderzoek)
Bepaal rondom welk keyword je de webtekst gaat schrijven
Schrijf je tekst volgens de SEO-principes, onder andere:
- Je tekst is minimaal 300 woorden.
- Maak je keyword density (dichtheid) niet te hoog
- Plaats het keyword (liefst vooraan) in de titel.
- Plaats het keyword in de eerste alinea, liefst in de eerste zin.
- Plaats het keyword in je tussenkoppen
- Schenk flink wat relevante linkjuice (relevante interne én externe links)
Houd bij het plaatsen van de tekst op je website rekening met:
- de juiste opmaak/codering van je subtitels
- het op de juiste manier vullen van je metadata
- het aanpassen van je SEO-titel
- het aanpassen van je URL/slug
- het alt-taggen van afbeeldingen en foto’s
Maar wat betekent SEO nou echt?
Je weet nu wat SEO betekent. En hoe je jouw teksten SEO kunt maken. Maar wat betekent SEO nou echt? Je maakt er jouw website beter vindbaar mee. Het zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Zoekmachineoptimalisatie verkoopt zichzelf dus. Toch? Absoluut. Maar SEO alleen is niet genoeg. Het zorgt namelijk niet voor klanten.
SEO is niet zaligmakend
Jezelf focussen op SEO is niet verstandig als jij klanten wilt aantrekken met jouw website en ze jouw producten of diensten wilt verkopen. Het verschil tussen wat SEO doet en wat jij wilt is in de praktijk best groot.
Wat SEO doet | Wat jij wilt (= conversie) |
Jou hogere Google-posities geven | Meer zoekverkeer vanuit Google daadwerkelijk naar jouw website trekken |
Zorgen voor meer bezoekers op jouw website | Potentiële klanten aanzetten tot actie op jouw website |
Zorgen voor meer potentiële klanten op jouw website | Echte klanten die jouw producten of diensten kopen |
Wat jij wilt = conversie
Wat jij wilt is dat je website voor jou werkt. Dat jouw website jou wat oplevert. Daarom is een tekst alleen maar SEO maken niet zaligmakend. Een goede webtekst is ook aantrekkelijk geschreven. Een goede blog smaakt naar meer. Een goede tekst maakt jouw potentiële klant zó hongerig naar jouw diensten of producten, dat ze klikken op die (bestel)knop.
Ah, dát is wat jij wilt. En dat heet nou conversie.
Als ik teksten voor jou schrijf, zijn ze niet alleen lekker leesbaar, maar ook onweerstaanbaar lekker met een SEO-sausje eroverheen. Proeven?
Check mijn tekstmenu’s of blogmenu’s.
Ontdek meer van Maaskant Schrijft
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.