‘O, nee… ze hebben een one page website!’ fluister ik. Minikortsluiting in mijn hoofd. Jammer, denk ik bij mezelf. En dan voel ik een plaatsvervangende schaamte en verdriet. Schaamte voor het webbureau dat de website heeft gemaakt. Verdriet om de collega-ondernemer die door deze online marketingstrategie misschien wel ten onder gaat.
Gisteren kreeg ik een prachtige brochure mee van een duurzaam, lokaal bedrijf. Hongerig naar meer info over hun verse producten zocht ik ze online op. De website was al even oogverblindend gedesignd als de brochure. Maar het was een onepager… Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik daar dus kortsluiting van in m’n kop krijg. En dat ik met ze te doen heb. Eénpaginawebsites zijn in mijn ogen de abominatie van het internet.
Onepagers zijn passé
Een one page website zou een krachtige landingspagina zijn
Een onepager heeft maar één pagina
Een one page website is echt slecht vindbaar in Google
Een onepager heeft geen navigatie
Gelukkig zijn bijna alle onepagers verdwenen
Laat je niet verleiden tot een one page website
Onepagers zijn passé
One page websites waren jarenlang hot en happening. Vaak waren het prachtige, gelikte websites waarbij ervaring, look-and-feel, de boventoon voerde. Designers gingen er helemaal op los. Nu zie je ze steeds minder. Logisch, want ze zijn slecht voor je vindbaarheid op Google. En dat is in 99 procent van de gevallen de reden waarvoor je een website hebt. Vindbaarheid van je bedrijf. Toch zijn er nog steeds bureaus die het éénpaginawebsite-evangelie prediken. Die ze – serieus – de toekomst op het gebied van online marketing noemen.
Zo’n website is snel gemaakt, zeker als je gebruik maakt van een template. Hij is visueel mooi en professioneel om te zien. Prijstechnisch vaak ook zeer aantrekkelijk. Vandaar dat ze in de regel door kleinere webbureaus voor de kleine ondernemer worden gemaakt.
Een one page website zou een krachtige landingspagina zijn
De one page website werd en wordt (tot mijn grote verbazing) nog steeds verkocht als de ultieme landingspagina. Mobielvriendelijk. Hij is in een mum van tijd klaar, je hoeft niet veel teksten aan te leveren. Je krijgt meer resultaat in minder tijd en met minder inspanningen. Ze zijn superonderhoudsvriendelijk. Je kunt ze makkelijk zelf bijhouden. Je bezoeker heeft geen afleidingen. En geen afleiding betekent meer ‘conversie’.
Maar dan moet je wel vindbaar zijn. Ik kom daar later nog op terug.
De onepager – aldus de éénpaginawebsite-evangelieprediker – is een ‘lang visueel feestje’ waar je doorheen kunt scrollen en waar je eventueel in de toekomst nog meer pagina’s ‘omheen zou kunnen bouwen’. Ideaal startpunt dus.
Trap er niet in.
Een éénpaginawebsite laten bouwen is de slechtste keuze die je kunt maken, marketingtechnisch, financieel en dus ook bedrijfsmatig gezien.
“Een éénpaginawebsite laten bouwen is de slechtste keuze die je kunt maken, marketingtechnisch, financieel en dus ook bedrijfsmatig gezien.”
– Saskia Maaskant
Een onepager heeft maar één pagina
Een one page website kán vindbaar zijn in Google, begrijp me niet verkeerd. De webbureaus die pretenderen de website SEO te kunnen maken hebben helemaal gelijk. Dat doen ze ook. Maar de onepager – de naam zegt het al – heeft maar één pagina. Oftewel: je kunt de website SEO maken op maar één zoekwoord. Een éénpaginawebsite is alleen goed SEO als jij maar één product of dienst te verkopen hebt en verder nergens vindbaar op hoeft te zijn. Neem dit van me aan: vindbaar zijn op maar één term is niet handig voor je vindbaarheid.
Een one page website is echt slecht vindbaar in Google
Een goede vindbaarheid in Google is van heel veel factoren afhankelijk. De belangrijkste zijn:
- een goed design van je website;
- elke pagina een eigen focus met een goed keyword/keyphrase;
- lekkere SEO-webteksten;
- onweerstaanbare SEO-blogs;
- regelmatig verse SEO-content plaatsen;
- op elke webpagina goed ingevulde META-data;
- altijd originele en goed smakende content (nooit content kopiëren van anderen – duplicate content wordt bestraft!);
- overheerlijke linkjuice naar de andere pagina’s op je website;
- relevante links;
- linkbuilding.
Nummers 2, 4, 5, 8 en 9 zijn bij een éénpaginawebsite praktisch onmogelijk. Je hoeft geen Google te hebben gestudeerd om te begrijpen dat een goede vindbaarheid in Google dan praktisch onmogelijk is.
Een onepager heeft geen navigatie
Laat je niet misleiden door verkooppraatjes waarbij wordt gezegd dat onepagers zo gebruiksvriendelijk zijn omdat ze een handiger navigatie hebben. ‘Navigeren’ is niet meer dan klikken op een link waardoor je verderop de pagina op een dienst of product terechtkomt. De URL in de adresbalk van je browser blijft hetzelfde met #naam-dienst of #naam-product eraan toegevoegd. Dit is dus een simpele anchorlink die ervoor zorgt dat je direct naar een ander punt op dezelfde pagina springt. Met andere woorden: je bent veredeld aan het scrollen.
Gelukkig zijn bijna alle onepagers verdwenen
Bij mijn zoektocht naar nog bestaande onepagers viel het mij op dat de meeste gelukkig van het internet zijn verdwenen. Er zijn vele top-zoveel pagina’s van ‘mooie onepagers’, maar vrijwel alle links leiden naar multiple page websites óf naar domeinen die opnieuw te koop worden aangeboden. Dat is bepaald geen veeg teken. Heel pijnlijk: de bureaus die ze nog proberen te verkopen zijn vaak vergeten de voorbeelden in hun portfolio na te lopen. Ik liep de websites van een aantal websitebouwers na op hun portfolio en schat in dat zo’n 85 procent van die websites inmiddels een multiple page hebben met een totaal ander design óf een 404-error geven.
Laat je niet verleiden tot een one page website
Even terug naar het begin: ik kreeg gisteren een prachtige brochure van een lokale duurzame ondernemer. Hun gloednieuwe website is een onepager. Ik voel oprecht mee met deze lokale ondernemer. Waarschijnlijk zijn ze gevallen voor de leuke prijs. Voor het gebruiksgemak. En voor het feit dat ze niet veel tekst hoefden aan te leveren voor hun website. Maar vindbaar zijn ze niet. Jammer. Zo lopen ze potentiële klanten mis. Geen duurzame keuze, want misschien zijn ze hierdoor geen lang leven beschoren.
Zie jij op tegen het aanleveren van veel tekst? Maar wil jij wel goed vindbaar zijn via Google? Ik kan je helpen bij je teksten of blogs én jou adviseren bij (de bouw van) jouw website.
I translated this article for Medium. Read the article ‘Why a single-page website is bad for your findability’.
Ontdek meer van Maaskant Schrijft
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.